Poskrbimo za dobro duševno zdravje

V času epidemije se je še posebej izkazalo, kako pomembna je skrb za duševno zdravje. V ta namen so na NIJZ  pripravili plakat in na enem mestu zbrali dostopna gradiva, ki so vam lahko v pomoč pri skrbi za dobro počutje in duševno zdravje v času širjenja COVID-19.

Napotke, kako ohraniti dobro duševno zdravje si lahko ogledate na plakatu (glej prilogo).

Dodatna gradiva za psihološko pomoč pa so namenjena vsem, ki bi radi pridobili več informacij o tem, kako prepoznati različne stiske, duševne težave in kako Ob njih ustrezno ravnati. Med njimi so tudi gradiva, namenjena specifičnim skupinam, npr. staršem, otrokom in mladostnikom, športnikom, staršem v pred in poporodnem obdobju, tistim, ki so v izolaciji itd. Dodatno so zbrali tudi gradiva, namenjena strokovni javnosti ter gradiva v angleškem jeziku. Seznam gradiv sproti posodabljajo in dopolnjujejo. Vsa gradiva so na voljo na spodnji povezavi:

Kje najti gradiva za psihološko pomoč v času soočanja z novim koronavirusom? | www.nijz.si

Preberite si še nekaj napotkov zbranih iz strani Unicef Slovenija:

Otrokom in najstnikom, ki se soočajo z življenjskimi spremembami zaradi koronavirusa in se počutijo tesnobno, osamljeno in razočarano, v Unicefu in na šoli sporočamo: NISTE SAMI. 

Kaj lahko otroci in mladi naredite za svoje duševno zdravje v času epidemije?

Kam po pomoč v stiski?

Za podporo in pogovor se lahko obrneš na telefone za pomoč v stiski:

  • Pokličeš lahko v šolo šolsko svetovalno delavko ali razrednika/razredničarko
  • Psihološka podpora v okviru ZD Kočevje 040-314-568 (pon 14h-19h, tor-pet 8-14h)
  • Klic v duševni stiski 01 520 99 00(vsak dan med 19. in 7. uro zjutraj).
  • Zaupna telefona Samarijan in Sopotnik 116 123 (24 ur/na dan, vsak dan). Klic je brezplačen.
  • TOM telefon za otroke in mladostnike 116 111 (vsak dan med 12. in 20. uro). Klic je brezplačen. Pišeš jim lahko tudi na tom@zpms.si ali pa se oglasiš v njihovi spletni klepetalnici https://www.e-tom.si/stopi-v-stik/.
  • Žrtve nasilja lahko pokličejo SOS telefon 080 11 55, in to vsak dan od 12. do 22. ure.
  • Društvo za nenasilno komunikacijo nudi pomoč v primeru nasilja vsak delovnik med 8.00 in 16.00 na telefonski številki 031 770 120. 
  • V primeru doživljanja stisk zaradi spolne usmerjenosti in/ali spolne identitete, se lahko obrneš na društvo Legebitra in na 01 430 51 44, vsak delovnik med 12.00 in 16.00, ali  pišeš na svetovalnica@legebitra.si
  • Pokličeš lahko tudi na Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Ljubljana: (01) 583 75 00; Koper: 05 62 62 810 ali 031 388 591; Maribor: (02) 234 97 00. 
  • Obrneš se lahko na Krizne centre za otroke in mladostnike.
  • Unicef Slovenija ima na voljo telefonsko varno točko na številki 031 510 200, in sicer vsak dan od 9. do 17. ure. Lahko se zatečeš tudi na druge varne točke.
  • V času, ko druge linije niso aktivne, lahko v hudi stiski vedno pokličeš policijo na številko 113 oziroma v primeru poškodb na številko 112.

 

Normalno je, da občutiš tesnobo

Če občutiš tesnobo zaradi zaprtja šol in zaskrbljujočih naslovov v medijih, vedi, da nisi edini. 

Psihologi že dolgo prepoznavajo, da je občutek tesnobe normalna in zdrava funkcija telesa, ki nas opozori na grožnje in nam pomaga sprejeti ukrepe, da se zaščitimo.

Občutek tesnobe ti pomaga sprejeti odločitve, ki so zdaj nujno potrebne – ne druži se z drugimi razen družinskimi člani, umivaj si roke in ne dotikaj se obraza. Občutki tesnobe so torej pomembni za zaščito nas samih in tudi drugih. S tem skrbimo za člane naše skupnosti in ljudi okoli nas.  

Normalno je torej, da v trenutnih razmerah občutiš tesnobo in negotovost. Pri tem je izjemno pomembno, da informacije o koronavirusu pridobivaš izključno iz zanesljivih virov (NIJZVlada RSUnicef Slovenija) oziroma preveriš ostale informacije, ki jih prejmeš po manj zanesljivih kanalih. Neresnične oziroma zavajajoče informacije lahko občutek tesnobe le še povečajo.

Če si v skrbeh, da si okužen s koronavirusom, se čim prej pogovori s starši oziroma skrbniki, da ti lahko pomagajo.

Vedi, da bolezen pri otrocih in mladih običajno poteka v blagi obliki in da je mogoče simptome bolezni lajšati oziroma zdraviti.

Zamoti se

Strokovnjaki priporočajo, da je v težkih razmerah, kot so trenutne, zelo koristno, če težave razdeliš na dve kategoriji: stvari, pri katerih lahko nekaj narediš in jih izboljšaš, ter stvari, pri katerih ne moreš storiti ničesar. V trenutnih razmerah je veliko stvari prav v drugi kategoriji.

Kljub temu ti pri soočanju s težkimi situacijami lahko pomaga, če se zamotiš. Pisanje domačih nalog, gledanje priljubljenih filmov, branje knjig so načini, s katerimi se lahko sprostiš in najdeš ravnovesje iz dneva v dan. 

Poišči nove načine povezovanja s prijatelji

Če v teh razmerah pogrešaš prijatelje, so družbena omrežja odličen način za povezovanje. S prijatelji lahko organizirate virtualno druženje in skupaj popijete čaj ali kavo, si ogledate videe, klepetate …

Bodi ustvarjalen: Pridruži se kateremu od popularnih izzivov, kjer s prijatelji deliš motivacijske vsebine, kot so misli, profili in fotografije. Pri tem upoštevaj napotke za zagotavljanje svoje varnosti in varnosti drugih na spletu ter bodi spoštljiv do drugih.

Ob vsem tem pa ne pozabi, da ob zaslonih in na družbenih omrežjih ni zdravo niti koristno preživeti več ur, saj lahko le še povečajo občutek tesnobe. Priporočamo, da si s starši določiš omejen čas za zaslone in ga tudi spoštuješ.

Osredotoči se nase

Si si vedno želel začeti kakšen nov hobi, se naučiti kaj novega?

Zdaj je pravi čas, da se tega lotiš. S tem, ko se osredotočaš nase in iščeš načine, kako kreativno zapolniti svoj čas, lahko izboljšaš tudi svoje duševno zdravje.

Zavedaj se svojih občutkov

Ker so odpovedani številni dogodki s prijatelji in boš izpustil hobije ter športne tekme, lahko občutiš razočaranje.

Pomembno je, da se teh občutkov zavedaš in si jih dopustiš. Dovoli si biti žalosten ali razočaran in kmalu se boš počutil bolje, saj boš svoja čustva ozavestil.

Vsak se na svoj način sooča s svojimi čustvi. Nekateri mladi ustvarjajo, nekateri se pogovarjajo s prijatelji. Delaj tisto, kar se ti zdi, da je dobro zate.

Bodi prijazen do sebe in drugih

Nekateri mladostniki se v tem času soočajo z ustrahovanjem, zato jim ponudi svojo podporo. Tvoje spodbudne besede lahko naredijo veliko spremembo.

In zapomni si: bolj kot kdaj prej moramo biti zdaj pozorni na to, kaj govorimo oziroma delimo, da ne bi prizadeli drugih!

 

 

(Skupno 44 obiskov, današnjih obiskov 1)